۱۳۹۱/۲/۲۹

مصوباتی کوچک برای شهری بزرگ؛ دولت برای مشهد کم گذاشت! شوخی بزرگ دولت با بافت فرسوده ؛ 3/5 میلیاردتومان برای 4 شهر!

سفر استاني دولت كودتا از زبان روزنامه شهرداري مشهد (شهر آرا) 

شامگاه سه‌شنبه، دولت كوله‌بار چهارمين سفر استاني‌اش به پايتخت معنوي كشور را بست و به اين ترتيب پرونده يكصد سفر استاني احمدي‌نژاد با سفر به 27 شهرستان خراسان رضوي بسته شد. ره‌آورد سفر 6 روزه رئيس جمهور به همراه 19عضو كابينه دولت، يكصد مصوبه بود كه رحيمي معاون اول احمدي نژاد در پايان جلسه عصر سه‌شنبه آن را در گفتگو با خبرنگاران تشريح كرد. 
در اين ميان با نگاهي به يكصد مصوبه سفر چهارم هيئت دولت به خراسان‌رضوي، بيشتر از 20 مصوبه مرتبط به مشهد به چشم نمي‌خورد؛ در حالي كه با توجه به اينكه شهر مشهد 50 درصد جمعيت استان را به خود اختصاص داده و ساليانه ميزبان بيش از 20 ميليون زائر است، نيازمند مصوبات بيشتر و بزرگ‌تري بود كه انتظار مي‌رفت به بركت اين سفر رقم بخورد؛ اما چنين نشد!

در حالي كه هنوز طرح جامع و تفصیلی اين شهر بلاتكليف مانده است، مصوبه سفر قبلي دولت براي رفع مشكل 900 هزار حاشيه نشين كلانشهر مشهد خاك مي‌خورد، بافت فرسوده پيرامون حرم مطهر رضوي به دليل مشكل اعتبار با سرعت بسيار اندكي پيش‌ مي‌رود و ده‌ها مورد از اين قبيل، دولت در چهارمين سفر استاني‌اش به پايتخت معنوي كشور با تصويب مصوباتي كوچك از كنار اين مسائل گذشت... 

با وجود اينكه پيش‌تر صلاحي، استاندار خراسان رضوي و ساير مسئولان اجرايي استان اعلام كرده بودند كه قرار است در سفر چهارم هيئت دولت مصوبات قبلي، بررسي و در خصوص آن‌ها تصميم گيري شود؛ اما با پايان سفر دولت نه تنها تصميمي براي اختصاص اعتبار و مشخص كردن وضعيت اين مصوبات گرفته نشد؛ بلكه مصوبات جديد نيزدر زمينه‌هايي در نظر گرفته شد كه دردي از پايتخت معنوي كشور دوا نخواهند كرد.
به اين ترتيب رئيس جمهور و هيئت دولت در پايان اين سفر كه چند روز ميهمان مشهد‌الرضا(ع) بودند، بدون حتي يك مصوبه براي ساماندهی امور زائران از جمله كمبود‌ زير ساخت‌هاي حمل و نقل و مشكل ترافيك، اين شهر را ترك كردند.در حالي كه در ايام حضور انبوه مسافر خيابان‌هاي ورودي به حرم مطهر، قفل مي‌شود و هر ساله در ايام نوروز و تابستان طرح‌هاي ترافيكي نيز راهگشاي اين مشكل نمي‌باشد، انتظار مي‌رفت دولت در كنار مصوباتي كه براي توسعه‌راه‌هاي بين مشهد با ساير شهرستان‌هاي استان داشت، با ايجاد رديف اعتبار مورد نياز، گره‌اي از بافت فرسوده پيرامون حرم مطهر رضوي باز مي‌كرد تا زائران بارگاه ملكوتي امام رضا(ع) با سر درگمي در خيابان‌هاي منتهي به حرم مطهر مواجه نشوند.
هر چند كمك به استحكام بخشي يك خانه تاريخي در بافت فرسوده حرم مطهر (به عنوان يكي از 20 مصوبه براي مشهد!)خود اميدوار كننده است كه دولت به آثار تاريخي توجه نشان داده است؛ اما اين در حالي است كه چند كيلومتر آن طرف تر ، ديار تاريخي توس و الحاق آن به مشهد بلاتكليف مانده است. با اين اوصاف به نظر مي‌رسد،‌ برگي ديگر بر دفتر بي مهري‌ها به پايتخت معنوي كشور افزوده شده‌است. نكته قابل توجه آنجاست كه در بسياري از مصوباتي كه به نام مشهد از جلسه هيئت وزيران بيرون آمده، سهم مشهد ناچيز بوده است، به عنوان مثال احداث آزادراه در محورهاي منتهي به مشهد، در واقع ارائه خدمت به شهرستان‌هاي استان است؛ نه پايتخت معنوي ايران! 
تصويب مصوباتي در حد «مطالعه» (و نه اجرا) و تكرار برخي ديگر از مصوبات پيشين نيز يكي ديگر از مصاديق كم توجهي به مشهد در يكصدمين سفر استاني است كه اين علامت سئوال را در كارنامه تدوين كنندگان پيش‌نويس مصوبات استاني و به صورت مستقيم مديران اجرايي استان قرار مي‌دهد كه به راستي چه درصدي ازمشكلات مشهد با اين مصوبات برطرف خواهد شد و آيا نتيجه كارشناسي پيشنهادات مختلفي كه براي توسعه مشهد طي قريب به 5/2سال فاصله ميان دو سفر سوم و چهارم دولت از سوي مديران، صاحب‌نظران و رسانه‌ها ارائه شده، همين 20مصوبه اي است كه دولت دهم به عنوان خروجي مهم‌ترين جلسه خود در يكصدمين سفر، عرضه كرده است؟!
نگاهي به فهرست نه چندان با افتخار مصوبات يكصدمين سفر استاني دولت و چهارمين سفر به خراسان رضوي، در ارتباط با مشهد، نشان مي‌دهد كه نگاه به مشهد به عنوان «پايتخت معنوي ايران اسلامي» هنوز از مرز تعارف و شعار فراتر نرفته است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

تمامي نظرات بدون استثنا درج خواهد شد بجز نظراتي كه حاوي كلمات ركيك باشد.