۱۳۹۰/۱۱/۱۳

هاشم خواستار: چه زندان و چه آزاد باشیم، برای آنها هزینه دارد



هاشم خواستار: چه زندان و چه آزاد باشیم، برای آنها هزینه دارد
جرس: دادگاه سید هاشم خواستار و صدیقه مالکی فرد از فعالین فرهنگی مشهد از دهم بهمن ماه به روز یکشنبه شانزدهم بهمن به تعویق افتاد. با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات فشارها بر هاشم خواستار رئیس کانون صنفی معلمان مشهد که به تازگی از زندان آزاد شده است و همسرش افزایش یافته و این زوج فرهنگی در بازجویی ها به تشویش اذهان عمومی و تبلیغ علیه نظام متهم شده اند.

صدیقه مالکی فرد معلم بازنشسته و همسرهاشم خواستار با اشاره به تعویق تاریخ برگزاری دادگاه به "جرس" می گوید: " روز دهم بهمن، من و آقای خواستار به دادگاه رفتیم اما گفتند قاضی مریض است و وقت دادگاه را به روز یکشنبه 16 بهمن عقب انداختند. پیش از این من را احضار و بازجویی کرده بودند که چرا مصاحبه کرده ام و به اتهام تشویش اذهان عمومی و تبلیغ علیه نظام قرار است حکمی برایم صادر کنند. من در بازجویی ها گفتم آیا اطلاع رسانی در خصوص وضعیت همسرم و مشکلاتی که برایم پیش آمده جرم است. این در حالی است که من فقط به قسمتی از مشکلات اشاره کردم و تمام آنچه بر سرمان آمده چیزی نگفتم....حالا این بار برای هر دوی ما پرونده تشکیل داده اند و می خواهند حکم صادر کنند!"

هاشم خواستار نیز با بیان اینکه زندان هم باشیم برای آنها هزینه دارد، آزاد هم باشیم باز برایشان هزینه دارد، می گوید: " من و همسرم خودمان را برای زندان آماده کرده ایم و اصلا مهم نیست سالها به عنوان فعالین فرهنگی به این جامعه خدمت کرده ایم و حالا اینگونه باید با ما برخورد می شود. من به بازجو و بازپرس هم گفتم ، "این جهان کوه است و فعل ما ندا، سوی ما آید نداها را صدا" . هرکاری که انجام دهیم عمل آن به خودمان برمی گردد. کنش و واکنش داریم، یعنی یک عملی صورت می گیرد که باعث ایجاد عکس العمل و واکنش می شود. بارها هم به آنها گفته ام اگر همه راه راست بروند و از قرآن اطاعت کنند دیگر مشکلی پیش نمی آید. این مشکلاتی که شاهدش هستیم ناشی از آن است که به مردم دروغ می گویند."

هاشم خواستار، مهندس کشاورزی و معلم بازنشسته در تاریخ ۲۵ شهریور ۸۸ دستگیر و به زندان وکیل آباد مشهد، منتقل و در دادگاه بدوی به شش سال حبس، محکوم شد. حکم او در دادگاه تجدید نظر به دوسال زندان تعزیری کاهش یافت. اما پس از اتمام دوران محکومیت خود به شکل غیرقانونی به مدت چهل و پنج روز در زندان نگه داشته و مورد بازجویی قرار گرفت.

این فعال فرهنگی مشهدی با اشاره بر بی عدالتی ها ادامه می دهد: "من دو سال حکم زندان داشتم که تحمل کردم و تمام شد. اما در روزی که باید آزاد می شدم از پشت بلندگو گفتند آزادی خود معرف یعنی من را به دادگاه انقلاب معرفی کردند و از دادگاه به اطلاعات بازگردانند و دوباره به زندان وکیل آباد منتقلم کردند. در زندان وکیل آباد هم از اطلاعات می آمدند و بازجویی می شدم. یعنی حتی بعد از اتمام حکم یکساعت هم آزاد نبودم و چهل و پنج روز من را در حبس نگه داشتند. علت آن هم نامه هایی بود که از داخل زندان می نوشتم و گویا این حقایق برای اینها سنگین تمام شده و این بار به اتهام تشویش اذهان عمومی و نشر اکاذیب و تبلیغ علیه نظام می خواهند حکم صادر کنند."

هاشم خواستار با تاکید بر اینکه سکوت جایز نیست، می افزاید: "دفاعیه خود را نوشته ام که در اختیار شما هم قرار خواهم داد. این دفاعیه را هم بر اساس کتاب حکومت اسلامی آقای خمینی نوشته ام که پنجاه سال پیش ایشان از رژیم این ایرادات را می گرفتند که این ایرادات در حال حاضر بسیار بدتر از دوران شاه شده است. شما از ما چه می خواهید؟ شما می گویید اهدنا صراط المستقیم ، ما هم راه راست می رویم و به شما کاری نداریم. ما انقلاب کردیم که شرایط اصلاح شود اما از هر نظر بدتر شده است و تمام اینها را در دفاعیه با ادله و استناد به کتاب آقای خمینی برشمرده ام. آنها غافلند که برای مومن مهم نیست که آزاد باشد یا زندان ، مهم این است که راه خدا را برود و راه خدا همان راه مردم است. مگر در قرآن نیامده هیچ قومی تغییر نخواهد کرد ، مگر آنکه خود آن قوم وضعش را تغییر دهد ، پس آقای قاضی نه دست شماست که مردم را تغییر دهید نه دست من ، خود مردم تصمیم گیرنده و آگاه هستند."

این معلم سرشناس مشهدی با بیان اینکه انتخابات پیش رو به هیچ وجه آزاد نیست می گوید: "ما به هیچ عنوان در انتخابات شرکت نمی کنیم و خودشان هم خبر دارند با این شرایط غیر آزاد نه کاندیدایی داریم نه شرکت خواهیم کرد.اینها تصور می کنند ما یک لشگری تشکیل داده ایم و اگر ما را بگیرند همه ساکت می شوند در صورتی که اینطور نیست و مردم خود بسیار آگاه هستند و شرایط را تشخیص می دهند. من آن زمان به بازجوی خود گفتم که خیلی عجله کردید که من را الان گرفتید ، من منتظر بودم زمان انتخابات مرا بگیرید و الان هم دوباره نزدیک انتخابات می خواهند مرا به زندان بیاندازند و تمام رفت و آمد های من زیر نظر است. علت دیگر جلو انداختن تاریخ دادگاه نامه هایی است که من از داخل زندان نوشتم. هفتاد روز از ۶.۱ زندان وکیل آباد به سالن ۱۰۲ بند ۵ زندان تبعید کردند و با مجرمین بودم در آن زمان نامه ای به نام "فراموش شدگان" نوشتم و در آن نامه شرایط زندان و زندانیان را نوشتم که هرکس آن را خواند گریه می کرد و حالا آن نامه برای آقایان بسیار سنگین تمام شده است نامه ای که فقط حقایق را افشا می کرد."

هاشم خواستار تاکنون سه نامه به رییس قوه قضاییه در خصوص وضعیت نامناسب و غیر انسانی و اعدام های پنهانی زندان وکیل آباد مشهد نوشته است. یکی از آن نامه ها به نام "فراموش شدگان" یکی از تکان دهنده ترین نامه هایی است که وضعیت اسف بار آن سوی میله های زندان و زندانیان را افشاء می کند.

این فعال فرهنگی که در بند امنیتی- سیاسی ۶.۱ زندان وکیل آباد مشهد نگهداری می‌شد، مدتی به سالن ۱۰۲ بند ۵ این زندان منتقل شد که مربوط به مجرمان مواد مخدر و قاتلین می باشد. مسئولان زندان علت انتقال خواستار به سالن ۱۰۲ بند ۵ را بخاطر نامه هایی که وی از داخل زندان منتشر کرده است مطرح کردند.

گفتنی است، بند ۵ زندان وکیل آباد از مخوف ترین بندهای زندان وکیل آباد و کل زندان های سراسر کشور است که به دلیل اعدام های دسته جمعی هفتگی، وضعیت بسیار اسفباری از نظر روحیه زندانیان دارد. در بند ۵ زندان وکیل آباد مشهد نزدیک به دو هزار زندانی محکوم به اعدام نگهداری می شوند. وضعیت بهداشتی این بند به مراتب بدتر از دیگر بندهای زندان وکیل آباد است. مواد مخدر در این بند به وفور استفاده می شود و جرایم جنسی نیز در حد بسیار بالایی در این بند وجود دارد و آمار قتل ، درگیری و تجاوز در این بند زندان بسیار زیاد است.

مژگان مدرس علوم

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

تمامي نظرات بدون استثنا درج خواهد شد بجز نظراتي كه حاوي كلمات ركيك باشد.